Thursday 18 October 2012

Khas Buat Wanita Yang Sedang Bersedih : Wanita & Hidayah Dari Allah

Khas Buat Wanita Yang Sedang Bersedih : Wanita & Hidayah Dari Allah




Tahukah muslimah semua berbeza antara fikiran dan rasa?? Fikiran itu dengan menggunakan akal dan rasa itu melalui hati...

Seringkali kalian mengetahui yang sesuatu perkara itu sememangnya baik untuk kalian tetapi mengapa kita masih tidak melakukannya?
Kerana muslimah sekalian, mujahadah itu memerlukan akal untuk kalian mengetahui manfaat perkara tersebut
dan hati untuk kalian merasa kebaikan dari perkara tersebut.

Ya kalian sentiasa tahu sesuatu itu baik untuk kalian tetapi hakikatnya hati kalian gagal untuk merasa. Dan kerana itulah akhirnya kalian cenderung memilih jalan yang salah itu. Kerana hati ini lebih merasa nikmat dan bahagia kepada perkara yang akhirnya melalaikan kalian dan menjauhkan kalian kepada-Nya.
Ketahuilah muslimah,
Hati itu pengawal keseluruhannya. Kerana itu ada istilah mengatakan jika baik hati seseorang itu,insyaalah baiklah keseluruhannya.
Seringkali akal gagal untuk memandu hati. Kerana itu bersihkanlah hati mu. Bila marah berdoalah moga dibersihkan hatimu. Ditenangkan hatimu. Berceritalah kepadaNya.Nescaya Dia akan menghadiahkan sebuah ketenangan kepada hati milikmu.
Ingatlah muslimah sekalian,
Jika hatimu bersih insyaalah dengan sendirinya rasa keimanan itu akan datang dan hadir dengan sendirinya ke hatimu.
Dan tahukah kalian jika terdetik walau sedetik hatimu untuk berubah, ianya adalah hidayah dari Allah untukmu. Kerana rasa itu milik Allah,dan hanya Dia yang dapat mengilhamkan rasa itu kepada kalian.
Cuma mungkin kalian diantara sedar atau tidak dengan perkara tersebut. Dan mungkin kalian yang mengeraskan hati dari menuju kepada rasa yang telah diilhamkan itu.
Wahai muslimah,
Sesungguhnya Allah sangat menyintai kaum Hawa. Diberinya kalian dengan perasaan yang halus dan peka. Hati yang lembut dan kerana itulah kaum kalian yang majoritinya diilhamkan dengan rasa itu. Kerana hati yang lembut dan penyayang itu sangat dicintai Allah. Maka kalian harus bersyukur dengan anugerah ini. Dekatilah Dia. Luahkan kesedihan kalian kepada-Nya. Insyaalah satu hari anda akan bahagia..

Wallahu'alam....

...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment