Friday, 4 January 2013

Cara Yang Terbaik Untuk Tenangkan Hati Yang Kecewa

Cara Yang Terbaik Untuk Tenangkan Hati Yang Kecewa




Hati sedang kecewa dan terluka? Hati sedang sangat lemah? Tidak tenang?
Didalam dunia ini, tiada siapa yang mahu merasa kecewa dan terluka. Apatah lagi menjadi lemah akibat daripada permainan perasaan ini. Merasa lemah dan tidak tenang sehinggakan air mata ingin sekali untuk menitis setiap waktu. Cinta itu ada pasang surutnya. Setiap pertemuan pasti bertemu perpisahan.
Namun bukan semua masalah kekecewaan berlaku kerana percintaan & masalah jodoh. Ada juga yang kecewa mungkin kerana perkara lain. Boleh jadi akibat terluka dengan tindakan ibu bapa. Malah, mungkin juga berkecil hati dengan sikap anak – anak kita. Pendek kata banyak perkara yang membuatkan hati kita menjadi remuk rendam dan membuatkan kita merasa lemah.
Menenangkan hati
Kita ingin mengelak daripada kelihatan lemah. kita berpura – pura kuat. Kita tersenyum, tetapi dalam hati siapa yang tahu betapa peritnya hati kita. Sampai bila kita harus berpura – pura? Ingatlah, kita semua adalah manusia. Manusia yang dikurniakan hati dan perasaan. Ada perasaan lemah & duka.
Mungkin disaat anda sedang membaca artikel ini, anda sedang merasa lemah dan kecewa. Hati anda merasa tidak tenang. Mungkin sahaja anda terjumpa artikel ini dari link FB ataupun tergoggle entri ini secara tidak sengaja.
Bismillah, izinkan saya berkongsi beberapa cara untuk menguatkan dan menenangkan kembali hati yang sedang lemah. Insyaallah, saya juga hamba Allah yang pernah mengalami situasi ini, semoga beberapa petua yang dikongsikan ini dapat memberi membantu anda juga.
1. Membaca Surah Yassin
Mungkin selama ini kita kurang membaca Al – Quran atau jarang sangat membuka kitab suci ini. Mungkin ini salah satu sebab kita mudah untuk terganggu dan merasa tidak tenang. Oleh itu marilah kita kembali menghidupkan amalan ini. Semasa saya sedang mengalami “keserabutan” dulu, saya mengamalkan membaca surah Yassin setiap kali selesai solat. Alhamdulillah, setiap kali usai membaca Yassin, saya akan merasa tenang. Memang surah ini mempunyai aura yang mampu menenangkan hati. Setelah itu, boleh beransur menambah bacaan dengan membaca surah – surah yang lain. Sangatt menenangkan hati
Bagaimana jika sedang haid? Dengarlah bacaan surah ini melalui mp3, etc..
2. Solat Sunat Tahajjud
Bangunlah melakukan solat malam iaitu solat sunat Tahajjud. Tujuan solat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa dan mendapatkan ketenangan dalam menghadapi dugaan hidup. Amalan ini adalah antara amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah dan para sahabat.

Usolli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lilaahi Ta’ala, Allahu Akbar. 
” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala “

Pada rakaat pertama bacalah Al-Fatihah Selepas itu surah Al-Kafirun & Rakaat kedua bacalah Al-Fatihah, selepas itu surah Al-Ikhlas. Solat Tahajjud dilakukan tiada had rakaatnya, mengikut kesanggupan dan kemampuan, dengan setiap dua rakaat satu salam. Jika dirasakan berat memadailah sekadar dua rakaat.
Selepas itu berdoalah. Berdoalah apa sahaja. Adukan masalah kita direct kepada Allah. Mintalah ketenangan hati.
** tips supaya mudah nak bangun **
- Berwudhuk sebelum tidur
 - Baca surah Al Mulk atleast 10 ayat (paling malas la tu..

- Baca doa tido dan niat dalam hati “Ya Allah, aku memohon kepada Mu supaya

bangunkan aku pada waktu paling afdhal untuk berdoa pada Mu

- Kunci jam

3. Banyakkan Istigfar Dan Berzikir
  • La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
  • Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)
 - Harus diingat, zikir bukan sahaja di mulut tetapi harus sampai masuk ke hati.
4. Elakkan Mendengar Lagu Bertema Kekecewaan
Ini penting kepada mereka yang baru sahaja mengalami putus cinta / tunang, sila hindari dari suasana yang boleh membuatkan anda sebak. Elakkan mendengar lagu yang bertemakan putus cinta & kekecewaan. KIta ingin menenangkan hati, bukan ingin menyesakkan hati kan? Jangan menabur garam diatas luka kerana ianya pedih. Biarlah dahulu luka itu sembuh.
5. Sentiasalah mengingati Allah
Ini yang paling penting sekali taw. Sentiasa mengingati Allah. Yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah maha mengetahui dan sentiasa bersama kita walaupun apa pun. Apa yang membuat kita sedih, Allah lebih Maha Kuasa Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi kita. Yakinlah kesedihan dan rasa tidak tenang yang Allah beri itu adalah agar kita kembali mengingatiNYA. He loves you no matter what.

“Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” ( QS Ar Ra’d : 28 )
Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.” ( QS.At -Taubah : 40 )

Penutup :
Itu adalah beberapa tips yang ingin saya kongsikan bersama anda. Ini adalah pengalaman saya dalam menangani rasa tidak tenteram dan bangkit dari kesedihan. Apakah anda pernah berjaya mengatasi rasa sedih dan tak tenang?

Wallahu'alam...

...ustazpenang...

16 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. sy cuba mncri ketengan utk mrwat hati yg trluka demi mhligai bhgia brsama suami dan ank2'namun hati sering diduga resah...

    ReplyDelete
  3. Saya terlalu kecewa dengan hidup..apa yg harapkn dari seorng leleki yg bergelar suami utk bahagiakn sy lain yg saya dapat....sakitnya hati hanya tuhan yg tahu, tertanya2 apa salah sy? bantulh sy....

    ReplyDelete
  4. terima kasih slepas membca artikel anda sy berase sdikit tenang sy mcari tajuk ni bkan dengan sengaje tp memg niat sy utk mcari pengubat hati sy yg tgh sedih skrg terima kasih..

    ReplyDelete
  5. Denangan selalu beristigfar dan mendekatkan diri kepada Allah, itu lah obat hati yang mujarab

    ReplyDelete
  6. Terima kasih kerana berkongsi.. kebetulan pula dengan keadaan saya skrg yg sgt kecewa.. sudah seminggu bersedih berduka kerana org yg saya cintai akn berkahwin 2minggu lagi.. sekurang2 nya dengan pwrkongsian ini.. sya memdapat guidance ntk mententeramkan diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabarla. in sha allah akan dapat yang terbaik. semua yg jadi ada hikmahnya

      Delete
  7. Terima kasih..walaupun bukan mudah..saya cuba#

    ReplyDelete
  8. Terima kasih d atas perkongsian ilmu

    ReplyDelete
  9. Salaam. Alhamdulillah setelah Saya membaca surah yasin berkali2 Beristifar Dan berzikir seperti yang tertera di atas...airmata Saya yang Dari tadi nye menitis Tak henti2 kering dengan Serta-merta seperti ada yang memerhatikan Saya. Terima kasih uztazpenang...Allah Sahaja yang dapat membalasnye...Aamiin

    ReplyDelete
  10. Sy sedih sgt dgn tindakan fmly sy...die yg suruh sy kenal dgn laki ni...bila sy knl n jtuh ht.. die plk xnk...sy xfhm...susahkn puaskn at org ni...sy xtau lg nk bt mcmmne..dh la kekasih sy dah tggl kn sy...bila ada org yg hulur kn kasih syg hati sy mudah terpaut...die xsuka kpd clon tu sbb xde rupa n kerja biase....sy takut dah...tolong sy

    ReplyDelete
  11. Sy sedih sgt dgn tindakan fmly sy...die yg suruh sy kenal dgn laki ni...bila sy knl n jtuh ht.. die plk xnk...sy xfhm...susahkn puaskn at org ni...sy xtau lg nk bt mcmmne..dh la kekasih sy dah tggl kn sy...bila ada org yg hulur kn kasih syg hati sy mudah terpaut...die xsuka kpd clon tu sbb xde rupa n kerja biase....sy takut dah...tolong sy

    ReplyDelete
  12. Aslkm, Alhamdulillah..selepas membaca artikel ini, wpn sy tidak melakukan apa2 lg..dengan nasihat bahawa "Sentiasa Mengingat Allah dan Allah bersama kita" hati saya yg x tenang mengenai suami sy alhamdulillah terubat sedikit. akan sy amalkn dlm solat sy. Terima Kasih

    ReplyDelete
  13. Aslkm, Alhamdulillah..selepas membaca artikel ini, wpn sy tidak melakukan apa2 lg..dengan nasihat bahawa "Sentiasa Mengingat Allah dan Allah bersama kita" hati saya yg x tenang mengenai suami sy alhamdulillah terubat sedikit. akan sy amalkn dlm solat sy. Terima Kasih

    ReplyDelete