Saturday 11 August 2012

Bercinta Menambah Musuh

Bercinta Menambah Musuh




Dengan berakhirnya cinta, tentu sahaja bekas kekasih menjadi individu yang dibenci. Apatah lagi bila putusnya hubungan tersebut kerana adanya peristiwa yang terdahulu. Adanya pihak ketiga, kecurangan dan pelbagai peristiwa yang lain. Bekas kekasih menjadi musuh luar biasa.

Mencemuh bukan main kalau terlihat wajahnya. Akhirnya dia menjadi musuh, bukan menjadi teman. Berbeza dengan konsep perhubungan dan persahabatan. Sama sekali tidak ada istilah bekas teman atau bekas sahabat.

Kalau berteman, ya untuk selamanya. Tiada nafsu meledak-ledak, tiada emosi yang berlebihan, semuanya apa adanya. Saling membantu saling menyokong. Tiada istilah bekas sahabat, semuanya akan selalu menjadi sahabat. Friendship forever!

Semakin banyak kekasih kita, maka semakin banyak pula “bekas” kita. Kalau bekasnya sudah banyak, nanti juga musuh kita akan turut banyak. Kita akan dikenal sebagai lelaki atau perempuan yang suka bertukar pasangan, playboy and playgirl.

Sejak sekolah menengah sudah mula bercinta, bayangkan kalau berkahwin diusia 30 tahun. Sudah berapa banyak kekasih yang sudah kita kumpulkan? Pasti banyak dan bahkan sudah lupa jumlahnya!

Berbeza dengan perhubungan cinta dan persahabatan. Teman seribu masih sedikit, musuh seorang sudah banyak! Kita selalu memerlukan teman, semakin banyak teman maka akan semakin berwarna hidup kita. Boleh bertukar fikiran, berkongsi wawasan dan saling menasihati dalam kebaikan dan amal soleh. Tiada kecenderungan apa pun, lebih asyik dan lebih lebih menjaga kehormatan kita sebagai manusia.

Tidak perlu ada kata cinta yang membuai, tidak perlu beradengan mesra yang mengundang dosa. Hanya sebuah perhubungan yang saling menjaga hati dan perasaan.

Wallahu'alam......

...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment