Saturday 11 August 2012

Percaya Kepada Ibu Bapa

Percaya Kepada Ibu Bapa




Berilah kepercayaan kepada ibu bapa kita. Sedarlah diri ini pada apa yang dia sampaikan, apa yang dia janjikan dan apa yang dia lakukan. Mungkin kita pernah dikecewakan, tetapi yakinlah dengan langkah yang kita lakukan. Ibu bapa memerlukan kepercayaan penuh daripada kita. Mereka mahu mengarahkan ke jalan yang lebih baik dan betul. 
Yang mereka perlukan, adalah kepercayaan kita sebagai anak-anak mereka.
Cubalah berkongsi pengalaman dengan mereka. Buatlah mereka bangga memiliki masa lalu atau pengalaman yang menakjubkan. Sanjungi mereka supaya mereka memiliki kembali kebanggaan dan kehormatan itu.
Dengan menceritakan pengalamannya semasa muda, atau pengalamannya selama mengharungi kerjaya atau pengalaman merintis sebuah perniagaan akan menjadi modal bagi pengetahuan kita. Dengarlah dan berkongsilah kerana ibu bapa adalah bekal terbaik kita untuk masa depan kelak.

“Reda Allah bergantung pada reda ibu bapa  dan murka Allah bergantung pada murka ibu bapa”

“Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusuinya dalam dua tahun, bersyukurlah pada-Ku dan kepada dua ibu bapamu, hanya kepada-Kulah kembalimu” – [Surah luqman: 14].

Wallahu'alam...

...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment