Monday 21 October 2013

ISU KALIMAH ALLAH (VOL 1)



Daripada pengalaman saya apabila berjumpa dengan orang-orang Kristian, biasanya apabila timbulnya isu kalimah Allah, saya tidaklah terus serang mereka. Sebab kalu kita terus serang, ia akan berlaku perbalahan. Jadi strategi yang saya gunakan adalah saya akan bertanya kepada mereka “Kenapa anda nak gunakan kalimah Allah? Apakah hujah-hujah anda, sebab-sebab anda mengapa nak sangat menggunakan kalimah Allah? Saya nak jawapan yang boleh saya terima & saya akan sokong anda..” Inilah strateginya, kita nak lihat hujah-hujah mereka dahulu.

Perkara pertama yang nak saya bagitau adalah orang-orang Kristian ini banyak perbezaan. Mereka ada beribu-ribu dominasi , bukan semua dominasi Kristian setuju dengan penggunaan kalimah Allah. Tetapi dalam isu ini, siapa yang setuju diam akan diam saja. Perkara yang keduanya, apabila ditanya kenapa mereka nak menggunakan kalimah Allah adalah mereka cakap ada orang-orang Kristian di Malaysia tidak pandai bahasa inggeris. Mereka hanya pandai dalam bahasa melayu. Contohnya ada orang Iban, Bidayuh & sebagainya di Sarawak & Sabah ataupun orang Indonesia yang beragama Kristian. Mereka berbangsa melayu, jadi mereka nak terjemahkan Bible dalam bahasa inggeris kepada bahasa melayu supaya mereka mudah faham.


Baiklah kalu niat mereka untuk bagi orang-orang ini mudah untuk faham tetapi kenapa nak menggunakan kalimah Allah??? Kata mereka, sebab sudah biasa dengan kalimah Allah, turun-temurun. Masalah inilah yang membuatkan saya tidak bersetuju. Saya ada ramai sahabat-sahabat di Sabah dan Sarawak, apabila saya bertanya mereka akan masalah ini masyarakat Iban, Bidayuh, Murut & sebagainya mereka ada istilah-istilah yang tersendiri untuk menyatakan sebagai tuhan. Pada awalnya orang-orang Kristian di sana memang tidak menggunakan kalimah Allah. Apabila bible muncul di Indonesia & dibawa ke Sabah & Sarawak barulah masyarakat Iban, Bidayuh, Kadazan & sebagainya menggunakan kalimah Allah. 

InShaa'Allah Perbincangan Ini Akan Bersambung...

...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment