Thursday 31 October 2013

ISU KALIMAH ALLAH (VOL 3)



Perkara orang non-muslim dalam penggunaan kalimah Allah, akhirnya ia akan menjadi keputusan mahkamah. Kalaulah mahkamah persekutuan bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah ini, apa yang boleh saya katakan hanyalah “jom”. Sebab apa saya kata sedemikian, adalah sebab dalam bible, mukasurat 14 ayat 28, Jesus ada sebut “my father is greater than jesus” yang membawa maksud “tuhan bapa lebih besar daripada jesus”. Sekarang My Father kita tukarkan kepada Allah, ia akan menjadikan ayat tadi berbunyi “Allah lebih besar dari Jesus”. Ayat disini akan membuat kita lebih bersetuju bahawa Allah lebih tinggi darjatnya dari jesus, Allah is greater than jesus. Apabila saya bertanya kepada sekumpulan orang Kristian, adakah mereka bersetuju bahawa Allah lebih tinggi darjatnya dari jesus, mereka akan menjawab bible ini adalah yang palsu. Jadi selama ni mereka menggunakan bible yang palsukah??

Lihat, kalu kita manipulasikan mereka. Mereka sendiri terkeliru sebenarnya. Diberi pulak dengan contoh lain, chapter 26 baris ke 29, “jesus pray to god”. Kalu diterjemahkan god kepada Allah, maka ia akan berbunyi “jesus pray to Allah” ataupun dalam bahasa melayunya “jesus sujud, menyembah Allah”. Apabila saya tanya kembali orang Kristian, adakah kamu setuju bahawa “jesus pray to Allah??”, mereka hanya mampu menggeleng kepala. Jadinya mereka sendiri pun tidak faham kalimah yang diguna pakai dalam bible mereka sendiri. Apabila kita berada dalam gereja, kita akan melihat mereka hanya berlutut & mereka tidak akan bersujud.


Ini juga mereka telah melanggar ayat dalam bible sebab dalam bible menyatakan bahawa jesus menjatuhkan kepala/dahi ke tanah menyembah god. Jadinya orang-orang Islam saja yang sujud sewaktu bersolat, orang kristian tidak. Maka cara jesus sembahyang bukannya cara kristian sembahyang tetapi sama dengan cara orang Islam bersolat. Kita hanya menggunakan “reverse phycology” kita terbalikkan supaya orang kristian ini lebih fikir secara mendalam dalam perkara ini. Saya bertanya lagi, adakah mereka bersungguh-sungguh nak gunakan kalimah Allah ini?? Merak masih menjawab ya. Jadi kamu bersetuju god tuhan yang benar?? Mereka menjawab ya. Baiklah, cuba sebut “Lailahaillah” tiada tuhan melainkan Allah. Tiba-tiba ada seorang daripada mereka menjawab bahawa mereka tidak boleh menyebutnya kerana kita berlainan Allah. Dia bagi sebab “Your Allah and my Allah is difference..” Boleh pulakkan mereka jawab begitu, sedangkan Allah itu satu. Sebab itu saya bertanya sekeras-kerasnya, kenapa nak gunakan kalimah Allah??? Kenapa tidak mahu gunakan kalimah tuhan??? Kalau nak gunakan kalimah Allah, kena percaya bahawa Allah itu satu. Tiada tuhan melainkan Allah.

InShaa'Allah perbincangan ini akan bersambung...

...ustazpenang... 

2 comments:

  1. A very well-written post. I read and liked the post and have also bookmarked you. All the best for future endeavors
    Wholesale gold chains

    ReplyDelete
  2. The blog was absolutely fantastic! Lots of great information and inspiration, both of which we all need!
    Sarajevo Poljine

    ReplyDelete