Thursday 5 July 2012

Persoalan Ukhty : Kenapa Awak Memilih Saya???

Persoalan Ukhty : Kenapa Awak Memilih Saya???






Kenapa awak memilih saya, sedangkan awak tahu saya orang biasa.
Sungguh saya tak sebanding dengan awak
Bolehkah saya tahu alasannya?
Saya orang yang tak BERHARTA kenapa awak menerima saya?
- “dan nikahkanlah orang orang yang sendirian diantara 
kamu,dan orang orang yang layak berkahwin diantara 
hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin 
Dia akan memampukan mereka dengan rezekiNya,dan 
ALLAH Maha luas pemberianNya dan Maha Mengetahui 
(QS An-Nur 32)
Harta kita adalah anak anak kita kelak,dan ALLAH selalu 
menepati janjiNya.

Saya adalah wanita yang tak berkedudukan kenapa awak 
menerima saya?saya?
- “saya bertawakal kepada ALLAH sesuai dengan FirmanNya- 
barang siapa yang bertawakal kepada ALLAH,Dia akan 
mengadakan dirinya jalan keluar, dan memberi rezeki padanya 
tak disangka sangka,dan barang siapa bertawakal kepada 
ALLAH maka Dia akan mencukupinya,sesungguhnya ALLAH 
melaksanakan urusan yang dikehendakiNya, sesungguhnya 
ALLAH telah mengadakan ketentuan pada tiap tiap sesuatu 
(QS.At Thalaq 2-3)
Saya orang yang tidak CANTIK kenapa awak menerima saya?
- “saya memahami ALLAH tidak memandang rupa manusia 
kenapa saya harus melampaui hal itu? -Sesungguhnya ALLAH 
tidak memandang rupa kamu,tidak juga harta kamu TAPI 
ALLAH Melihat pada hati dan amalan kamu (HR Muslim) 
Kecantikan dan ketampanan anugrah ALLAH dan saya juga 
bukan lelaki yang tampan. Jadilah orang TAWADDUK dan 
sederhana, serta mampu menerima kekurangan atau kelebihan 
masing – masing”
.
“Yang terpenting saya menerimamu kerana agama yang ada pada awak. 
Saya ikhlas menikahi awak dan menerima apa seadanya. Ketahuilah 
nama kita sudah disandingkan dilangit ALLAH, Syukur saya panjatkan 
semoga awak menjadi isteri solehah untuk saya”

“Barang siapa yang diberikan isteri yang solehah sesungguhnya 
dia telah diberikan pertolongan untuk meraih separuh dari agamanya, 
kemudian hendaklah bertaqwa untuk separuh yang lain 
(HR Tabrani dan Hakim)”

Wallahu'alam...

...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment