Thursday 8 December 2011

Lelaki dan Wanita yang Terbaik ialah…

Lelaki dan Wanita yang Terbaik ialah…

I want to be a romantic hubby…
For my future wife : If someone would ask me what a beautiful life means, I would lean my head on your shoulder, hold you close to me and answer with a sweetest smile… =’) I’m yours and u are mine.heeeeeee..♥
Romantik, sweet, lovely dan semua ingin mendapatkan calon suami yang seperti ini. Semua juga pastinya berfikir bertuahnya siapa dapat si dia…

Namun, saya ingin tekankan bahawa siapapun kita katakan pada diri, kitalah yang beruntung dapat pasangan kita, dengan itu kita akn sentiasa memberi yang terbaik buat dia dan tidak banyak menyoalkan apa yang telah dia buat utk kita tetapi apa yang kita buat utk dirinya.
Apabila kedua-dua pasangan berfikir begini, tidakkah aman rumah tangga?Kecapilah bahagia bersama =’)

HAYATI HADIS INI :
Nabi Muhammad SAW bersabda :
“Lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang paling baik kepada isterinya. Dan wanita yang paling baik dari umatku adalah wanita yang paling baik bagi suaminya.


Bagi isteri yang baik pada suaminya tiap hari akan mendapat SERIBU syahid (karena ikhlas dan sabarnya). Wanita yang paling baik adalah wanita yang membahagiakan suami dalam segala hal yang diinginkannya, selain bermaksiat kepada ALLAH.


Lelaki yang paling baik dari umatku adalah lelaki yang bersifat lembut pada isterinya. Setiap hari Suami yang baik kepada isterinya akan mendapat SERATUS SYAHID (kerana ikhlas dan sabarnya).”
Dengan hairan Umar bin al-Khatab as bertanya, ” Wahai Rasulullah, mengapa wanita dapat pahala SERIBU, sedang lelaki hanya SERATUS?”.


Nabi SAW menjawab, “Wahai Umar! Pahala dan keutamaan istri lebih besar dari suaminya, karena ALLAH SWT mengangkat darjat lelaki di dalam Syurga beberapa darjat dikeranakan redha dan doa isteri kepada suaminya.


Namun ketahuilah bahwa dosa terbesar setelah syirik kepada ALLAH adalah menderhakai suami. Dan takutlah kalian kepada ALLAH terhadap DUA ORANG LEMAH, yakni ANAK YATIM dan ISTERI.
Barang siapa yang berlaku baik kepada keduanya/lemah lembut, bererti ia telah menggapai redha ALLAH. Dan barang siapa yang berlaku buruk kepada keduanya, maka ia berhak mendapat murkaNya…


Hak isteri atas suaminya adalah seperti hakKU atas kalian. Barang siapa yang menyia-nyiakan hak ALLAH, maka ia akan kembali dengan mendapat murka ALLAH SWT dan tempat kembalinya adalah tempat yang paling buruk, yaitu Neraka Jahanam”.


Dari Abu Hurairah r.a. berkata :
Rasulullah SAW bersabda : “Orang mu’min yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya, dan orang yang paling baik diantara kalian adalah yang paling baik terhadap para isterinya.” (HR Tirmidzi)
Seorang suami apabila memandang dgn kasih sayang dan isteri pun memandang dgn kasih sayang maka ALLAH memandang kedua2nya dgn pandangan kasih sayang…bila suami memegang telapak tangan isterinya maka dosa2 kedua2nya berguguran dr celah jari tangan keduanya… (HR. Rafii)



Aku melihat bulan..
Lalu kubertanya pada bulan..
Bolehkah kau membantu aku???
.
.
.
Sampaikan salam sayang buat bakal isteriku yang ku sendiri tak tahu siapa di sana..
.
.
.
.
Mungkin juga dia sedang melihat bulan seperti aku..
Kerana kami berkongsi bulan yang sama.. =’)

Wallahu'alam............
...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment