Friday 19 August 2011

Andai in Ramadan Terakhirku

Andai in Ramadan Terakhirku

Andai ini Ramadan terakhirku,
Dunia apa lagi yang aku cari???
Andai ini Ramadan terakhirku,
Akan bergembirakah aku di Mahsyar nanti,
Menghitung butir-butir pahala daripada puasa ini,
Mengharap belas rahmat-Nya,
Untuk aku tebus diri daripada neraka,
Atau nantinya akan menyesal tak sudah minta kembali ke dunia,
Dirantai timbunan berat dosa yang bakal mengheret aku ke lubang jahanam,
Kerana bertahun berpuasa aku takut hanyalah sia-sia,
Menahan lapar dan dahaga.........

Andai ini Ramadan terakhirku,
Tuhan, beri aku takut dalam serpihan waktu ini,
Untuk aku pacak taat di jantung,
Isi siang dengan sujud,
Padat malam dengan munajat,
Penuh hari dengan zikrullah,
Khatam 30 juz al-Quran untuk terakhir kalinya,
Lalu dengan mata basah di hujung hampar hayat,
Aku sembahkan harap ,
Tuhan, cabutlah nyawaku,
Dalam keadaan aku reda Engkau Tuhan,
Dan Engkau reda aku hamba........

Andai ini Ramadan terakhirku,
Melintas jua di hati, barangkali ini memang Ramadan terakhirku..........

Wallahu'alam...........


...ustazpenang...


No comments:

Post a Comment