Monday 10 October 2011

Fenomena Halo Bulan Dikelilingi Cincin Cahaya

Fenomena Halo Bulan Dikelilingi Cincin Cahaya

Korang bertuah kerana dapat menyaksikan Fenomena Halo pada malam 10 Oktober 2011 maka korang telahpun menyaksikan suatu kejadian menarik iaitu Halo Moon ataupun Ring around the moon. Kalau korang nak tau sebelum kejadian Tsunami titik gempa di Acheh malam tu jugak ade berlaku Fenomena begini...
Photobucket

Kalau korang nak tau kejadian ini berlaku apabila cuaca terlalu sejuk sehingga terdapat banyak partikel-partikel ice crystal di sekeliling bulan ( titisan air hujan ).

Photobucket

Kejadian ini selalunya berlaku di negara negara yg bermusim sejuk. Dikatakan, sekiranya terlihat kejadian ini, maka dlm masa 48jam akan terjadinya salji ataupun hujan. Tapi kat malaysia nih hujan la jawab nyer dalam minggu nih nak kata hampir setiap malam hujan.


Sebenarnya perkara yg sama selalu terjadi Halo di sekeliling matahari. Kita selalu dapat melihatnya pada matahari tapi pada bulan, mcm jarang sekali. so korang bertuah mlm nih.

Disini juga tao nak kongsikan pada korang...

Beberapa tahun lepas, iaitu malam sebelum terjadinya Tsunami di liputan Lautan India ,
yang berdekatan dengan titik gempa di Acheh, telah berlaku kejadian seperti di bawah,
iaitu Lingkaran Bulan, hampir bentuknya seperti di gambar diatas ini, dan lingkaran ini boleh dilihat di mana2 sahaja di selatan Asia , pada malam itu….

Sekiranya anda tidak percaya, anda boleh menghubungi rakan2 anda yang pernah berkhidmat dengan mana2 kapal, samada kapal TLDM, ataupun kapal2 dagang, pasti mereka mengingati peristiwa ini.

Pointnya di sini ialah, graviti bulan memainkan peranan untuk menyebabkan mental planet bumi supaya untuk melakukan proses “mengerak” pada garisan laluannya dengan lebih cepat dari kadar kelembapannya yang normal.

Hasilnya, elok2 kerak2 ini bakal bergerak lagi 2-3 bulan, tetapi dek bantuan bulan pada malam yang kebetulan sedang cukup bulat untuk memancarkan gravitinya, lalu proses “mengerak” tetiba berlaku dengan laju, dan maka terjadilah pelepasan tenaga di bawah laut, yang menyebabkan ombak dalam laut diangkat lalu terbinalah Tsunami. Ramai engineer2 kapal termasuk kapten menyaksikan peristiwa ini.

Lingkaran bulan merupakan tanda2 bagi manusia yang berakal,
untuk mengenal pasti bencana yang bakal menimpa.


Wallahu'alam............



...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment