Saturday 8 October 2011

ISTIMEWA POHON SEMALU

ISTIMEWA POHON SEMALU




Pada suatu hari,Rasulullah S.A.W. berjalan-jalan bersama puteri baginda,Saidina Fatima r.a.setibanya merka berdua di bawah sebatang pohon tamar,Fatimah terpijak pohon semalu,kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan..
 
Fatimah mengatakan kepada bapanya apakah gunanya pohon semalu itu berada disitu dengan nada yang sedikit marah.Rasulullah S.A.W. dengan tenang berkata kepada puteri kesayanganya itu bahawasanya pohon semalu itu berkait rapat dengan wanita.Fatimah terkejut..
Rasulullah S.A.W.menyambung kata-katanya lagi.kaum hawa hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek...
  1. pohon semalu akan kuncup apabila disentuh.ini boleh di ibaratkan bahawa perempuan perlu mempunyai perasaan malu(pada tempatnya)
  2. semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya .oleh itu perempuan perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.
  3. semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi.ini bermakna perempuan solehah hedaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan ALLAH rabbul'alamin..
  4. dan akhir sekali.semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang,oleh itu,kaum hawa sekalian kembalilah kerumahmu apabila waktu semakin senja..
Wallahu'alam............



...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment