Saturday 2 July 2011

Allah Akan Mengganti Dengan Yang Lebih Baik.......

Allah Akan Mengganti Dengan Yang Lebih Baik.......

Assalamualaikum, apa khabar kalian?topik ni mcm xbest..tpi aku sbgai insan, ingin berkongsi bersama..
InsyaAllah, semoga kita dapat berubah kepada yang lebih baik.

Allah tidak pernah mencabut sesuatu daripada anda kecuali Dia menggantinya dengan lebih baik. Tetapi itu adalah apabila korang sume bersabar dan tetap redha dengan segala ketentuanNya.

Al-hadith:

......................Sesiapa saja orang di dunia ini yang kekasihnya Aku cabut nyawanya, kemudian dengan cubaan yang aku timpakan ini dia (bersabar dan) mengharap pahalaKu, nescaya akan Aku ganti dengan syurga.......................

Maksud di sini barangsiapa yang kehilangan anaknya, tetap berusaha untuk bersabar, maka dia alam keabadian kelak akan di bangunkan untuknya sebuah Baitul Hamd (Istana Pujaan).

Para waliyullah yang pernah di timpa musibah , ujian dan cubaan akan mendapatkan penghormatan yang agung di syurga Firdaus. Itu tersirat dalam firmannNya:

................ Kesejahteraan dan kebahagian bagi kalian kerana kalian telah bersabar dlam mentaati Allah dan menerima cubanNya. Syurga adalah sebaik-baik tempat kesudahan...................surah Ar-Rad ayat 24

Betapa pun, kita harus selalu melihat dan yakin bahawa di sebalik musibah terdapat ganti dan balasan dari Allah yang akan selalu berakhir pada kebaikan kita. Dengan begitu kita akan termasuk :

................Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabb mereka, dan mereka itulah golongan yang mendapat petunjuk................surah Al-baqarah ayat 157

Ini merupakan ucapan selamat bagi orang-orang yang mendapat musibah dan khabar gembira bagi orang-orang yang mendapat bencana.

Umur dunia ini sangat pendek dan gudang kenikmatannya pun sangat miskin, Adapun akhirat lebih baik dan kekal. Sehingga, baransiapa dapat musibah, ia akan mendapat kesenangan di akhirat kelak..Amin...




Di sini marilah kita bersama-sama renungkan apakah kita ini di dalam golongan yang bersyukur atau kita ini di dalam golongan yang hanya tahu menilai dan tidak mahu berubah. Bersama-samalah kita berubah demi kebaikan.

Wallahu'alam............




...ustazpenang... 

No comments:

Post a Comment