Monday 5 September 2011

Sepanjang Bulan Ramadhan 2011

Sepanjang Bulan Ramadhan 2011



Seseorang pelajar membaca Al-Quran sebelum sembahyang subuh pada bulan Ramadan yang mulia di sekolah berasrama Al-mukmin Islam di Solo, Jawa Tengah Indonesia (Beawiharta / Reuters)



 2 Muslim Pakistan menyediakan barangan makanan untuk ‘Iftar’ masa untuk berbuka puasa mereka, pada hari pertama bulan suci Ramadan pada Ogos masjid 2 di Karachi. Umat ​​Islam di seluruh dunia menjalani bulan suci puasa Ramadan, di mana mereka menahan diri daripada makan, minum dan merokok dari subuh ke senja. (Shakil Adil / Associated Press)


Wanita berbuka puasa di Masjid King Fahad  pada hari pertama bulan Ramadan Islam di Culver City California Ogos 1. Umat ​​Islam di seluruh dunia menahan diri daripada makan, minum dan melakukan hubungan seksual dari matahari terbit hingga matahari terbenam pada bulan Ramadan, bulan yang paling suci dalam kalendar Islam. (Lucy Nicholson / Reuters)


Lelaki Libya melaksanakan solat Maghrib hari pertama puasa bulan Ramadan suci Islam di kubu kuat pemberontak Benghazi pada 1 Ogos. (Gianluigi Guercia / AFP / Getty Images)


Umat Islam Indonesia melaksanakan Tarawih, solat petang yang menandakan malam pertama bulan suci Ramadan di masjid Istiqlal di Jakarta, Indonesia 31 Julai. Sepanjang bulan Ramadan, bulan paling suci dalam kalendar Islam, umat Islam menahan diri daripada makan, minum, merokok, dan hubungan seks dari subuh ke senja. (Dita Alangkara / Associated Press)


Seorang lelaki memasuki sebuah masjid untuk menunaikan solat pada hari pertama Ramadan di Moscow Ogos 1. (Denis Sinyakov / Reuters)


Seorang Muslim Kashmir membaca Al-Quran pada hari pertama Ramadan di tempat bersejarah  Masjid Jamia di Srinagar. Bagi umat Islam di seluruh dunia, awal bulan kesembilan dalam kalendar Islam menandakan permulaan Ramadan adalah masa untuk refleksi rohani, solat dan puasa. (Tauseef Mustafa / AFP / Getty Images)


Matahari terbenam di belakang Masjid Al-Hussein pada hari pertama Ramadan di Amman, Jordan. Pihak berkuasa agama di sebahagian besar Timur Tengah mengisytiharkan Isnin sebagai  permulaan bulan Ramadan yang mulia dalam Islam (Nader Daud / Associated Press)


Seorang pelawat berjalan melepasi replika miniatur masjid yang dibuat daripada biskut wafer di pusat membeli-belah di Surabaya pada 2 Ogos.  Masjid itu dibuat untuk meraikan bulan Ramadan, bersaiz 8 x 8 meter (26 kaki x 26 kaki), mengambil masa lima pekerja tiga hari untuk dibina dan terdiri daripada 21.000 keping biskut wafer. (Jun Kriswanto / AFP / Getty Images)


Seorang lelaki mencuba kepiah yang dibeli untuk solat semasa bulan puasa Ramadan di Karachi, Pakistan 1 Ogos. (Shakil Adil / Associated Press)


Seorang budak lelaki Palestin bermain dengan bunga api untuk meraikan permulaan bulan puasa, di bandar Rafah, selatan Gaza, pada 31 Julai. (Said Kharib / AFP / Getty Images)


Seorang lelaki Palestin menggantung hiasan sempena bulan suci Ramadan yang akan datang di luar rumahnya di Kota Lama Jerusalem 31 Julai. (Ammar Awad / Reuters)


Seorang lelaki membaca al-Quran pada hari pertama Ramadan ketika berlindungan dari hujan di atas laluan pejalan kaki di Lahore Ogos 2. (/ Mohsin Raza / Reuters)


Penjual jagung, menunggu pelanggan selepas berbuka, di Beylikduzu, sebuah daerah di Istanbul 1 Ogos. (Osman Orsal / Reuters)


Seorang lelaki Afghanistan membuat gula-gula di sebuah kedai di Kabul pada malam awal bulan Ramadan pada 31 Julai. Seluruh umat Islam hendaklah dia berpuasa dari subuh sehingga matahari terbenam . Puasa adalah salah satu daripada lima rukun Islam, bersama-sama dengan haji ke Mekah, tetapi haji untuk umat Islam hanya perlu dilakukan sekali seumur hidup. (Shah Marai / AFP / Getty Images)


Muslim India  solat sebelum mereka berbuka puasa pada hari pertama bulan suci puasa Ramadan di  Masjid Makkah di, Hyderabad  (Nuh Seelam / AFP / Getty Images)


Seorang budak lelaki Palestin yang berpakaian jersey FC Barcelona membaca Al-Quran, kitab suci Islam, di masjid Al-Furqan di Gaza City 2 Ogos. (Hatem Moussa / Associated Press)


Seorang gadis pelarian Somalia membaca Al-Quran suci di akademi  bersepadu Liban di kem pelarian Ifo Dadaab, berhampiran sempadan Kenya-Somalia. Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menganggarkan bahawa lebih daripada 3.7 juta orang di Somalia, di antara mereka 800,000 kanak-kanak, berada di ambang kebuluran. Kebuluran di Afrika mula tersebar dan tidak lama lagi boleh menelan sebanyak enam lagi wilayah negara Somalia, kata ketua bantuan kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)  (Thomas Mukoya / Reuters)


Seorang bapa dan anak mencuci diri mereka di kolah di perkarangan  Masjid Jamia atau masjid besar sebelum mengerjakan sembahyang zohor pada hari pertama bulan suci Ramadan Islam di Srinagar, India Ogos 2. (Asif Qadri / Associated Press)


Seorang Muslim Kashmir  tidur di masjid Masjid Jamia di Srinagar Landmark pada 2 Ogos (/ Tauseef Mustafa / / AFP / Getty Images)



Pelajar berdoa pada hari pertama bulan Ramadan yang mulia di sekolah berasrama Al-mukmin Islam di Solo, Jawa Tengah Indonesia, 1 Ogos. (Beawiharta / Reuters)



Seseorang anggota polis rusuhan Mesir memegang bendera kebangsaan selepas angkatan tentera membuang beberapa dozen khemah-khemah  penunjuk perasaan  yang enggan meninggalkan Dataran Tahrir  selepas kebanyakan kumpulan telah bersurai  sempena bulan Ramadan di Kaherah pada 1 Ogos. (Mohamed Hossam / AFP / Getty Images)


Pelarian wanita Somalia menunggu bekalan makanan di kem pelarian Badbado di selatan Mogadishu 1 Ogos. Pelarian kebuluran Somalia, yang lemah oleh kemarau, pada hari Isnin mula puasa Ramadan di khemah-khemah dan pondok kem pelarian terbesar di dunia. (Omar Faruk / Reuters)


Askar Yaman yang berpaling tadah  menyertai  penunjuk perasaan anti-rejim membaca al-Quran sambil duduk di atas kenderaan berperisai berhampiran pintu masuk Dataran Taghyeer  di Sanaa. Selepas enam bulan bantahan besar-besaran yang ingin mengakhiri pemerintahan 33 tahun Presiden Ali Abdullah Saleh, penunjuk perasaan bersumpah untuk terus duduk di Medan Taghyeer  sepanjang bulan Ramadan Islam sehingga tuntutan mereka dipenuhi. (Jumana El Heloueh / Reuters)


Seorang Muslim Nepal membaca al-Quran pada hari kedua berpuasa  pada bulan Ramadan yang mulia di Kathmandu Ogos 2. (Navesh Chitrakar / Reuters


Keluarga Libya berbuka dalam khemah pada hari pertama puasa bulan Ramadan, bulan  suci Islam di kubu kuat pemberontak Benghazi pada. (Gianluigi Guercia / AFP / Getty Images)


Seorang budak  menyertai solat di Masjid baru Grand Strasbourg. Masjid, yang dibuka pada hari Isnin, mengadakan solat yang pertama untuk menandakan permulaan bulan Islam yang suci Ramadan. (Vincent Kessler / Reuters)


Kanak-kanak lelaki Cina Hui Muslim menunggu di hadapan makanan sambil mereka menunggu untuk berbuka puasa  pada hari pertama bulan Islam yang suci Ramadan di Beijing, (Andy Wong / Press Assocaited)


Kanak-kanak Afghanistan yang memegang bekas kosong menunggu makanan untuk diedarkan pada hari pertama bulan Ramadan yang mulia di luar sebuah masjid di kejiranan miskin Kabul, Afghanistan 1 Ogos. (Dar Yasin / Associated Press)

 
Tarian Darwis   sebelum berbuka, makan malam sempena berbuka puasa pada bulan Ramadan, pada hari pertama bulan Ramadan di Istanbul. (Murad Sezer / Reuters)


Kanak-kanak perempuan Cina Hui Muslim membaca Al-Quran, kitab suci Islam, di Masjid Niujie sambil mereka menunggu untuk berpuasa  pada hari pertama bulan Ramadan yang mulia Islam di Beijing. (Andy Wong / Press Assocaited)


Seorang wanita mata menuju ke angkasa kepada anak-anaknya melihat bulan sabit di Amman, Jordan 31 Julai. Pihak berkuasa agama di sebahagian besar Timur Tengah mengisytiharkan bahawa Isnin akan bermula bulan suci Ramadan, tempoh yang dikhaskan untuk berpuasa subuh ke senja, solat dan melakukan introspeksi rohani. (Mohammad Hannon / Associated Press)


Seorang India Muslim memandang selepas berbuka puasa pada hari pertama Ramadan di Masjid Jama, New Delhi. (Manish Swarup / Associated Press)


Kanak-kanak bermain di sebelah seorang lelaki yang berdoa sebelum sesi sembahyang  “Tarawih” berjamaah , yang menandakan permulaan bulan suci Ramadan, di masjid Istiqlal di Jakarta. (Supri / Reuters)


Wanita Islam menghadiri sesi sembahyang “Tarawih” berjamaah besar-besaran , yang menandakan permulaan bulan suci Ramadan, di Al Markaz Al Islami masjid di Makassar, Sulawesi Selatan. (Ahmad Yusuf / Reuters)


Kanak-kanak membantu mengedarkan makanan untuk berbuka puasa pada hari pertama Ramadan di Masjid Jama, New Delhi Ogos 2. Umat ​​Islam di seluruh dunia mematuhi bulan suci puasa Ramadan, di mana mereka menahan diri daripada makan, minum dan merokok dari subuh ke senja. (Manish Swarup / Associated Press)


Budak lelaki Islam Nepal Bersembahyang  pada hari kedua bulan puasa suci Ramadan di masjid di Katmandu, Nepal. Umat ​​Islam minoriti di negara ini kebanyakannya Hindu. Data rasmi menunjukkan hanya 4.3 peratus daripada 27 juta penduduk di negara ini adalah Islam.(Niranjan Shrestha / Associated Press)

Wallahu'alam............



...ustazpenang...



No comments:

Post a Comment