Thursday 17 May 2012

CERPEN : Dia Golongan Syurga???

CERPEN : Dia Golongan Syurga???





Punyai teman yang datang daripada pelbagai golongan membuat saya 
mengerti sesuatu, hidup ini bukan hanya sekadar hitam dan putih.
Lalu hari ini saya mahu bercerita berkenaan seorang teman saya. Seorang 
teman yang punyai warna yang cemerlang, umpama cemerlangnya bintang 
kejora di langit hitam.

Dia pemuda yang hanya memahami satu perkara berkenaan hidup, 
apa yang perlu dibuat untuk esok, fikirkan pada esoknya. Lalu hari ini, 
khusus untuk hari ini. Hidupnya semudah itu. Tidak ada perkara yang 
membuatnya rusuh. Semuanya masalah ditangani dengan senyuman.
Malah ketika matahari membara di kepalanya pun dia masih mampu 
tersenyum. Walaupun dia hanya berpakaian yang seadanya. Seluar 
pendek dan berbaju tidak berlengan.

Katanya, "Matahari memang dicipta untuk memberi cahaya, 
untuk memberi kepanasan dan bukan untuk meneduhkan. 
Lalu untuk apa mengeluh dan memberitahu dunia betapa 
panasnya matahari? Tugas kita manusia ini adalah bersyukur 
sekiranya sesuatu diletakkan pada tempatnya dan Allah tidak 
pernah silap meletakkan sesuatu pada tempatnya. Baik panasnya 
matahari, redupnya awan dan malah rawannya hati, semua itu 
Allah sudah tetapkan tempatnya. Jika kita mengeluh, umpama
kita ini cuba memberitahu Tuhan yang Dia salah meletakkan sesuatu 
itu pada tempatnya. Lalu kamu mahu menyalahkan Tuhan?"

Pelupuk jiwa saya terbuntang mendengar kata-katanya. 
Sungguh, dia pemuda yang istimewa, dan sungguh, kata-katanya 
tidak pernah gagal membuat hati saya bergetar.

Namun pada suatu hari saya mengerti sesuatu mengapa dia 
menjadi pemuda yang sering tersenyum. Mengapa dia menjadi pemuda 
yang hidupnya hari ini untuk hari ini dan esok untuk esok dan mengapa 
dia adalah teman yang cemerlang warnanya.
"Mengapa kamu begini?" tanya saya sambil mengaru dahi.

"Mengapa kamu bertanya begitu?" tanyanya pula dan ia sesuatu yang 
cukup saya tidak gemar. Pertanyaan dijawab dengan pertanyaan. 
Jelas dia penggemar falsafah Yunani.

"Kerana saya melihat ia berbeza," jawab saya.
"Sekarang sudah masanya bulan Ramadan. Lalu apa salah saya 
berubah begini? Sedangkan artis-artis itu berubah.

Rancangan televisyen dan radio berubah, menu makanan berubah, 
wajah-wajah masjid berubah, mengapa saya tidak boleh berubah?"
"Tetapi mengapa kamu berubah seperti langit dan bumi?"

Pemuda itu diam sebentar dan menggeleng-geleng kepala lalu berkata
lirih, "Kawan, kamu betul-betul tidak mahu saya berubah? Kamu lebih 
suka saya berseluar pendek separas paha dan tidak berbaju? Kamu 
lebih suka jika saya tidak menutup aurat?"
"Aduh, jangan meletakkan kefahaman yang salah pada kata-kata saya. 
Saya senang kamu menutup aurat tetapi mengapa begini?"
Sejak itu saya mengerti mengapa dia adalah teman yang cemerlang 
warnanya. Mengapa dia sering tersenyum untuk apa sahaja yang datang. 
Ternyata dia adalah golongan yang terlepas daripada segala jenis 
hukum ke atasnya. Mungkin dia adalah golongan syurga kerana dia 
begitu sejak umurnya sembilan tahun, namun Tuhan juga yang lebih tahu.

Wallahu'alam.........

...ustazpenang...

1 comment: