Friday 11 May 2012

Cinta Itu Luar Biasa !!


Cinta Itu Luar Biasa !!

Saya : Assalamualaikum adik. Apa yang adik menungkan tu???
Adik : Saya teringatkan kata-kata guru saya.
Saya : Ouh.. boleh adik kongsikan bersama???
Adik : Boleh. Guru saya kata, cinta itu luarbiasa.
Cinta itu memang luarbiasa. Hatta, saya sendiri tidak 
mampu ungkapkan dengan kata-kata. Maklum sahaja, 
di waktu pengajian dahulu tiada pula pembelajaran cinta. 
Tulisan ini saya cuba kupaskan tentang cinta luarbiasa
Pohon ampun dan maaf jika terdapat kekhilafan.
Cinta luarbiasa Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW :
Cinta ini adalah cinta yang agung. Kerana, tiada siapa dan 
mana-mana cinta yang mampu menandingi cinta ini. 
Cinta ini juga yang akan membawa manusia ke dalam syurga. 
Insyaallah.. tapi, apa kaitannya cinta ini dengan cinta luarbiasa???
Lihat sahaja dalam perilaku sehari-harian kita, 
pentingnya Allah SWT didalam kehidupan manusia. 
Sebagai contoh, umat Islam jika ingin melakukan 
sesuatu perkara yang baik (ibadah) meski diiringi 
dengan niat KERANA ALLAH SWT. Ini kerana 
Allah SWT Maha Mengetahui, dan Dia tidak mahu 
hamba-hambaNya berjaya di dunia sahaja akan 
tetapi, Dia juga ingin hamba-hambaNya berjaya di akhirat sama.
Kaitan antara cinta luarbiasa dengan Nabi Muhammad SAW, 
kita boleh rujuk pada sirah-sirah Islam. Saya teringat 
tentang satu peristiwa berkenaan sirah Nabi Muhammad 
SAW bersama malaikat. Dimana ketika itu, Rasulullah SAW 
berdakwah dan menyeru umat manusia supaya mengikuti 
seruan Islam. Sayang sekali pada ketika itu, umat manusia 
tidak memperdulikan seruan yang dibawa oleh Rasulullah SAW 
serta menolak seruan beliau. Dan ketika itu juga, malaikat 
meminta hajat daripada Nabi Muhammad SAW untuk 
menurunkan bala dan musibah terhadap umat manusia. 
Akan tetapi, Rasulullah SAW melarangnya. Rasulullah SAW 
berkata pada malaikat bahawa, “Walaupun mereka semua 
tidak beriman pada ketika ini. Tetapi aku yakin, di kemudian 
hari anak-anak, cucu-cicit, serta keturunan mereka akan 
beriman juga.” Hebat kata-kata Rasulullah SAW.
Cinta luarbiasa semua makhluk (malaikat) :
Para malaikat, sudah tentu cinta pada kita. 
Jika kita berusaha berjuang, menengakkan kebenaran, 
para malaikat bersama-sama dengan kita dan 
tidak putus-putus mendoakan kita
Walaupun kita tidak pinta dan meminta.
Cinta luarbiasa semua makhluk (bumi) :
Kenapa bumi??? Kerana bumi juga makhluk 
Tuhan seperti kita. Selama kita hidup, dan 
selama kita membuat perkara-perkara yang 
tidak elok, bumi tidak pernah marahkan kita 
serta menghalau kita. Hatta, bumi memberi kita 
peluang untuk berada didalam bumi dan 
meneruskan perjuangan serta menegakkan kebenaran.
Cinta luarbiasa semua makhluk :
Begitu juga dengan makhluk-makhluk lain 
seperti langit, gunung, lautan, tumbuhan, haiwan 
dan berbagai, mereka amat mencintai kita. Mereka 
juga yang menghiasi dunia dan menghiburkan kita. 
Mereka tidak bencikan kita, malah mereka tidak 
meminta serta memohon azab untuk kita.
Akhir kata, jangan kita tertumpu pada cinta 
manusia sahaja. Masih banyak lagi cinta yang 
belum kita teroka dan bicara. Saya tidak menolak 
cinta sesama manusia. Saya cuma menolak cinta 
yang sia-sia, buang masa, dan akhirnya 
membawa kita ke lembah neraka. Percayalah 
bahawa cinta itu bahagia, dan cinta itu luarbiasa!
Cinta itu luar biasa
Yang tersirat jutaan makna
Cinta itu luar biasa
Kerana  cinta itu bahagia dan membawa ke syurga.
Wallahu'alam.......


...ustazpenang... 

No comments:

Post a Comment