Friday, 18 May 2012

Hukum Hudud Dari Perspektif Seorang Muslim

Hukum Hudud Dari Perspektif Seorang Muslim







Dengan segala patuh dan rasa hormat, saya ingin menyentuh tentang 
tujuan sebenar Hukum Hudud ini. Sebelum kita mengkritik dan memberi 
pandangan haruslah kita melapik perdebatan kita dengan ilmu. Kerana 
kata-kata tanpa ilmu diibaratkan membelah kayu api diatas kaki sendiri. 
Menurut Imam Syafie, setiap pandangan itu mesti berdasarkan atas ilmu 
pengetahuan kerana ilmu pengetahuan itu datangnya dari Tuhan yang menciptakan. 
Oleh itu mari kita hayati apakah sebab musabab lahirnya Hukum Hudud ini, 
bila harus dipraktikkan, untuk siapa, serta apakah platform yang perlu ada sebelum 
Hukum Hudud diimplementasikan.


Bukan semua Negara Islam mampu mengimplementasikan Hukum Hudud ini 
oleh kerana ditakuti mencetus kontoversi apatah lagi pada rakyat yang bukan 
Muslim. Pada zaman Rasulullah S.A.W. Hukum Hudud dilaksanakan sebagai 
sebahagian kecil dalam syariah. Kecil disini bukan dimaksudkan dengan diambil ringan 
mahupun hanya sebagai alternatif terakhir. Yang ingin disampaikan adalah kecil 
yang bermaksud hadirnya hukum itu adalah pada keadaan yang memaksa disebabkan 
kesalahan disisi syariat yang jelas telah dilakukan. Sebagai contoh, untuk membuktikan 
mereka yang berzina (fornication) bukanlah suatu yang mudah. Tetapi perbuatan itu 
nyata perlukan Hukum Hudud jika kita hadirkan 4 orang saksi yang dipercayai untuk 
membuktikan tuduhan itu, melainkan perbuatan zina itu dilakukan dikhalayak ramai.
Jika kita merujuk pada surah An-Nur 1-19, Allah telah merangka hukum berzina 
kepada umat Islam dengan terang dan nyata. Disini saya sertakan sedikit dari 
potongan ayat itu untuk dijadikan rujukan kepada mereka yang bukan Muslim.


“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap 
seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh
 perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum 
agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan 
hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh 
sekumpulan orang-orang yang beriman (-percaya dan yakin pada Allah rujuk 
Rukun Iman dalam Islam)” [An-Nur: 02]


Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan 
yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat 
orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah 
kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah 
orang-orang yang fasik;- kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu serta 
memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani” 
[An-Nur: 04 & 05]


“Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi 
membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan 
empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang 
yang dusta” [An-Nur:13]


Sekarang mari kita berpindah pada isi kedua yakni untuk siapakah 
Hukum Hudud ini patut dilaksanakan. Dalam makluman saya, justifikasi 
yang ingin dijalankan dengan Hukuh Hudud ini bukan untuk semua golongan 
manusia tetapi hanya terhad pada orang Muslim. Walaupun begitu, terdapat 
juga keadaan yang membolehkan Hukum Hudud ini dijalankan kepada yang 
bukan Muslim. Merujuk pada sirah Rasulullah S.A.W. terdapat juga golongan 
bukan Muslim dibawah naungan pemerintahan seorang Amir (ketua kerajaan atau 
organisasi Islam). Walaupun Hukum Hudud ini pastinya untuk umat Islam, bagi 
mereka yang bukan Islam diberi pilihan samada untuk menjalankan hukuman 
dengan cara Islam ataupun dengan cara yang disarankan oleh agama mereka sendiri. 
Dalam ertikata lain, lain agama, lain cara hukuman. Tetapi bagi agama yang tidak 
mempunyai kitab untuk merujuk rang undang-undang agama mereka, maka amat 
berpatutanlah jika dihukum dengan perundangan umum (tidak semestinya mesti 
Hukum Hudud) yang telah dipersetujui dan mencapai kata sepakat. Pernah juga 
terjadi kes dimana orang bukan Islam seperti Kristian dan Yahudi pada zaman
 kegemilangan Islam memilih Hukum Hudud oleh kerana hukuman yang lebih berat akan dilaksanakan jika menurut pada undang-undang agama mereka sendiri.


Dalam menyeru kepada menegakkan agama diatas keredhaan Allah Taala 
dengan melaksanakan agama Islam yang syumul (menyeluruh) ini dalam 
segala perspektif, kita harus berfikir sejenak (lebih lama lebih baik) jika terdapat
lubang-lubang kelemahan dalam idea untuk mengaplikasikan Hukum Hudud ini.
Ini membawa kita pada perbincangan tentang platform yang perlu ada untuk 
menyeru pada perlaksanaan Hukum Hudud. Untuk melaksanakan Hukum 
Hudud, pastinya kita perlukan kepada dua perkara; rakyat yang berugama Islam 
serta pucuk pimpinan dari seorang Muslim yang nyata.


Untuk ini saya akan membentangkan ertikata sebenar rakyat Islam yang 
dimaksudkan. Umat Islam disini harus dilihat dari sudut yang lebih agresif, mengapa? 
Ramai yang mengakui mereka beragama Islam tetapi tidak mendakap perasaan 
taat setia pada agama (Islam hanya pada nama) na’uzubillah. Oleh itu, adalah 
penting jika kita memastikan sebelum Hukum Hudud dilaksanakan, kita 
mengukur sejauh mana Islamiknya umat kita ni. Adakah mereka menjalani 
kehidupan sebagai seorang Muslim yang utuh dan patuh pada ajaran agama? 
Apakah dari segi akhlak, perlakuan, pemikiran serta pertuturan menunjukkan
identiti Islam yang diakui? Jika tidak jawapannya, kita masih mentah dalam 
mempraktikkan ad-deen (cara hidup Islam) tetapi berlagak besar untuk menjalankan 
hukuman Hudud yang berat dan tidak boleh dipandang enteng ini. Ini dapat dianologikan 
seperti ingin mengupas buah dengan pisau yang tumpul dan bekarat.


Bagi mendefinisikan pemimpin Muslim yang dinamik ini, kita harus mencontohi 
corak pemerintahan Rasulullah sebagai pemimpin yang sempurna. Seorang 
pemimpin (Ameer) itu haruslah terdiri dari mereka yang dalam ilmu agamnya 
dimana mukanya bersinar cahaya keimanan, tingkah laku nya sejajar dengan 
kalimah Islamik yang dipertuturkannya dan kecerdasan mindanya membuktikan 
sifat khalifah yang telah Allah kurniakan padanya. Sifat Islamik yang ingin saya 
tekankan disini dapat dilihat dengan menghayati ayat ini: 


“Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua 
perkara ugama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya 
terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah Allah 
Tuhanku; kepadaNyalah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk 
kembali (dalam segala keadaan)” [Asy-Syura:10].


Dalam satu sudut pandangan yang lain pula, saya ingin mengajak para
 pembaca cuba akalkan beberapa perkara.


a. Mengapa harus kita takut pada hukuman yang ditetapkan agama jika diri
 tidak mempunyai hajat atau niat melakukan kesalahan?


b. Mengapa harus kita takut pada hukuman yang dijalankan didunia? 
Apakah kepercayaan kita kepada hari akhirat dengan azab yang lebih 
menyeksakan itu tidak cukup untuk membina landasan taqwa(takut) pada Allah?


c. Daripada menyeru kepada Hukum Hudud, mengapa tidak kita menyeru 
kepada perlaksanaan cara hidup Islam (Ad-deen) yang lebih utuh dengan 
harapan kita bukanlah hanya sebuah Negara Islam yang dikenali dari segi material. 
Agar kita dapat menarik lebih ramai manusia melihat betapa Indah dan syumulnya 
agama suci Allah ini dimana setiap kalimah Quran membuktikan keesaan 
(satu dan yang tiada sekutu buatNya) dan kebesaranNya dan bukan 
menakut-nakutkan mereka dengan keadilan yang disalah interpretasikan.


"Dan umat tiap-tiap Rasul tidak berpecah belah dan berselisihan 
(dalam menjalankan ugama Allah) melainkan setelah sampai kepada 
mereka ajaran-ajaran yang memberi mereka mengetahui (apa yang disuruh dan 
apa yang dilarang); berlakunya (perselisihan yang demikian) semata-mata 
kerana hasad dengki sesama sendiri. Dan kalaulah tidak kerana terdahulu 
kalimah ketetapan dari Tuhanmu (untuk menangguhkan hukuman) hingga 
kesuatu masa yang tertentu, tentulah dijatuhkan hukuman azab dengan serta-merta 
kepada mereka. Dan sesungguhnya orang-orang yang diberikan Allah mewarisi Kitab 
ugama kemudian daripada mereka, berada dalam keadaan syak yang menggelisahkan
 terhadap Kitab itu. Oleh yang demikian itu, maka serulah (mereka-wahai Muhammad – 
kepada berugama dengan betul), serta tetap teguhlah engkau menjalankannya 
sebagaimana yang diperintahkan kepadamu, dan janganlah engkau menurut 
kehendak hawa nafsu mereka; sebaliknya katakanlah: “Aku beriman kepada 
segala Kitab yang diturunkan oleh Allah, dan aku diperintahkan supaya berlaku
 adil diantara kamu. Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal 
kami, dan bagi kamu amal kamu. Tidakkah patut ada sebarang pertengkaran antara kami 
dengan kamu (kerana kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan
 kita bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali semuanya 
(untuk dihakimi dan diberi balasan)” [Asy-Syura:14&15]


Wallahu'alam.........




...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment