Wednesday 15 June 2011

Apabila Kita Berbicara Tentang " MENDIRIKAN MASJID"..............

Apabila Kita Berbicara Tentang " MENDIRIKAN MASJID"..............



Sabda Rasullah SAW
"Manusia Hawa dijadikan daripada rusuk manusia Adam bukan dari kepalanya untuk dijunjung atasnya, bukan pula dari kakinya untuk dijadikan alasnya, melainkan di sisinya untuk dijadikan teman hidupnya, dekat pada lengannya untuk dilindungi dan dekat di hatinya untuk dicintai"

Persoalan pertama:

“hmm… peninglah kepala saya akh.”

Kenapa?

“yelah, saya dahlah masih belajar, tapi family dy minta perkahwinan 2 mestilah nak wat besar-besaran sebab dia anak bongsu.

So, apa yang awak buat sekarang?

“terpaksalah wat keje part time, saya Cuma nak hindarkan diri dari maksiat je…huhu”

Persoalan kedua:

“akh, ana nak kongsi smthing dengan akh nie…”

Insyallah, ape dia?

“cam nie, saya ada berkenan kat seseorang, dia ok… dan family dia pun ok kalau kitaorang kahwin masa belajar, tapi???
Tapi apa? Kalau dua2 pihak dah setuju?

“tapi family dia minta hantaran yang tinggi, mana saya mampu, sedangkan saya masih belajar..”

Persoalan ketiga:

“Akh nak Tanya pendapat cikit boleh?”

Insyallah, silakan…

“saya baru bekerja, kerja pun x sampai setahun lagi, tapi ,masalahnya family pihak perempuan suruh cepat masuk meminang. Tapi saya x tau nak watpe?

La… kenapa lak cakap cam 2, eloklah 2 keluarga dia dah suh datang meminang.

“tapi masalahnya, family dia minta hantaran yang tinggi, parents dia kata, tok wat majlis kenduri nanti…”

Allah… ada lak kes cm nie(mengeleng-gelengkan kepala)


Sesungguhnya apabila suami menatap isterinya dan isterinya membalas pandangan (dengan cinta dan kasih) Maka Allah menatap mereka dengan pandangan kasih sayang dan jika suami membelai tangan isterinya, maka dosa mereka jatuh berguguran di sela-sela jari tangan mereka

Diriwayatkan oleh Maisaran bin Ali dari Abu Said Al-Khudri

Cukuplah sekadar nie dahulu salah satu persoalan demi persoalan yang timbul dari kalangan remaja-remaja yang ingin mendirikan masjid tetapi tersekat dek budaya dan adat melayu khususnya. Insyallah akh akan cuba jawab setakat yang termampu dengan sedikit ilmu yang Allah pinjmkan kedalam diri yang faqir ini.

Bila duk citer tentang pernikahan nie, fuh punyalah seronok si jejaka dan si gadis berimaginasi menginginkan sebuah mahligai yang indah bersulamkan kebahagian yang kekal abadi hingga akhir hayat, tapi masalahnya, yeke? Berkekalan abadi 2???

Kebanyakkan realitinya hari ini ibu bapa banyak menghalang niat murni mereka, dengan membebankan kepada bakal suami dengan meletakkan prasyarat2 yang membebankan bakal suami untuk memepercepatkan pernikahan itu, sering kali kita dengar masyarakat kini, mengukur sesebuah perkahwinan ityu berlandaskan materialistic ataupun taraf pendidikan anak gadis mereka.

Persoalannya disini, adakah dengan meletakkan sesuatu harga pada sesebuah perkahwinan anak gadis itu beserta taraf pendidikan dan kerjaya kebiasaanya bakal menjamin kebahagian sesebuah ikatan perkahwinan itu? Adakah iannya menurut dari segi syariah sepertimana yang dianjurkan oleh rasullullah?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

"Semoga Allah SWT menghimpunkan yang terserak dari keduanya, memberkati
mereka berdua dan semoga Allah SWT meningkatkan kualiti keturunan mereka, menjadikannya pembuka pintu-pintu rahmat, sumber ilmu dan hikmah serta pemberi rasa damai"
(Doa nabi Muhammad SAW pada pernikahan puteri Baginda Fatimah Az-zahrah dengan Saidina Ali bin Abi Talib RAH)

Berfikirlah sejenak wahai ibubapa khususnya… bila melihat anak-anak keluar berpacaran, tidak dihalang, dibiarkan dengan alas an untuk saling mengenal, tapi disuruh mempercepatkan pertunangan agar dilihat Nampak kehalalan untuk dibawa keluar kesana kemari tanpa ada alasan syar’ie.

Sebenarnnya, jika kita lihat dari sudut agama, perkahwinan itu adalah mudah demi menjaga maruah, kesucian diri dan agama. Tapi malangnya harini, berlawanan dengan suruhan sunnah rasullullah, pernikahan dilambatkan kerana halangan kewangan dari pihak gadis sedangkan anak gadis mereka telah dibawa kehulu kehilir tanpa ada rasa bersalah pun dihati mereka.

sepertimana sabda rasullullah:

sebaik-baik pernikahan adalah yang paling mudah” (hadis riwayat Abu Daud)

Buat ibubapa diluar sana, yang mengiginkan hantaran yang tinggi dan tidak terlepas juga buat si gadis yang merasakan pangkat dan kerjaya mereka besar dan meletakkan syarat yg membebankan si suami, renungilah sabda rasullullah jika belanja hantaran buat si gadis menjadi alasannya.

Bukankah rasullullah telah bersabda:

” Di antara kebaikan wanita adalah mudah urusan melamarnya. Mudah maharnya(mas kahwin) dan mudah rahimnya(mudah melahirkan zuriat).” (majma’ az-Zawa’id. 4/516)


So, adakah sekarang nie kita mengikut sunnah rasullullah? Akh bukan nak menghalang dari meminta hantaran, tapi fahamilah maksud hantaran 2 dari konteks agama, hantaran hanyalah sebagai salah satu hadiah dari pihak lelaki menandakan ucapan terima kasih kepada si isteri menerimannya sebagai suaminya, tapi memandailah dengan kemampuan si suami, kerana kelak si suami yang akan menyara dan menjaga hidupnya.

Tidak perlulah meminta dengan hantaran sampai mencecah puluhan ribu ringgit, kerana ia akan membebankan si suami, lebih elok jika iannya daripada hantaran yg tinggi mengunung wang tersebut dibuat persediaan untuk masa akan datang. Contohnya, kewangan tika kecemasan, kewangan untuk anak-anak.

Bagi bakal mertua pula, jangan meminta wang hantaran tersebut dengan alasan, wang tersebut untuk dijadikan majlis kenduri perkahwinan mereka nanti, sebaliknya si ibu dan ayah kena faham bahawa wang hantaran tersebut adalah hadiah kepada si anak gadis mereka, melainkan si anak menginzinkan mengunakkannya, haruslah difahami disini bahawa wang tersebut kelak akan digunakan juga oleh anak mereka dalam pencaturan hidup berumah tangga, contohnya untuk mem kelengkapan rumah dan sebagainnya.



Tidak perlu mencari secantik Balqis,
andai diri tak sehebat Sulaiman.
Mengapa mengharap teman setampan Yusuf
jika kasih tak setulus Zulaikha.
Tak perlu mengharap teman seteguh Ibrahim
andai diri tak sehebat Siti Hajar
dan mengapa didambakan teman hidup yang sempurna Muhammad
jika ada keburukan pada diri,
bimbinglah dirinya dan terima lah kekurangan itu sebagai keunikan,
carilah kebaikan pada dirinya, bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya
dan berdoalah dia milik mu...

Dalam skop yang lain, banyak ibubapa hari ini jarang memahami situasi anak2 mereka dalam konteks mendirikan rumah tangga diawal waktu, cnthnya, anak2 mereka yang lepas graduasi dan bekerja pun baru sebulan 2 tetapi meminta hantaran seperti sudah bekerja puluhan tahun. Bukankah itu membebankan mereka?

Sekirannya mas kahwin pun supaya dipermudahkan, mengapa mahu menambah-nambah dengan dengan beban hantaran yang nabi sendiri tidak pernah syariatkan? Bukankah ini bertentangan dengan hadis nabi bahawa pernikahan yang baik adalah yang paling mudah. Ini merangkumilah mudah dari aspek perbelanjaan dan pengurusan.

Didalam quran sendiri hanya menyatakan hanya perlu pemberian mas kahwin sahaja… seprtimana firman Allah:

“Dan berikanlah mas kahwin(mahar) kepada perempuan (yang kamu nikahi) sebagai pemberian yang kerelaan…” (An-Nisa:4)


“Sering kita mendengar maksud sepotong hadith yang berbunyi, “Dikahwini

wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya,
keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka utamakanlah (dalam
pemilihanmu itu) wanita yang kuat beragama, nescaya sejahtera hidupmu”
(Riwayat Bukhari dan Muslim).



Wahai lelaki...wahai adam,
Lindungilah hawa selagi kamu mampu,bukan menyakitinya
Bimbingilah hawa di jalan NurNya,bukan menyesatkannya
Wangikanlah mulutmu dengan nasihat hikmah,bukan meracuninya
Jadilah pemimpin imam yang terbaik buatnya,saling membantu
Hilangkanlah egomu kerna itu api yg membenamkan nur kebahgiaan
Ingatlah wahai lelaki..

So kesimpulannya, berilah kemudahan kepada anak-anak untuk mendirikan rumahtangga kerana dengan mudahnya pernikahan itu akan membawa keberkatan dalam hidup, dengan mengikut sunnah rasulluallah, zina dapat dielakkan, pergaulan antara ajnabi dapt dielakkan, menjamin kebahagia sesebuah institusi kekeluargaan Islam itu sendiri.


Hayatilah firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang

soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki mahupun perempuan. Jika mereka miskin,
Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dengan limpah kurniaan-Nya,
kerana Allah Maha Luas rahmat-Nya lagi Maha Mengetahui”. (an-Nur: 32).

Perlulah kita fahami,pernikahan itu bukanlah pasar untuk memperdagangkan anak gadis melalui kutipan belanja hantaran daripada pihak suami semata-mata. Sebaliknya ia adalah ikatan untuk menuju hidup bahagia berpasangan secara syari’e. Insyallah di entry akan datang akh ingin berkongsi mengenai perkahwinan yang sepatutnya dianjurkan oleh rasullullah dan perbezaan dengan perkahwinan masa kini...

Kemaafan hadir menerpa diri-diri pembaca mohon kemaafan jika ada yang silap dan kontra dengan pandangan saudara-saudara mujahid dan mujahidah sekalian.



Aku tak perlu bersusah payah untuk menarik perhatian seseorang menyayangi dan menyintaiku. Bagiku, cukuplah dengan doa yang ikhlas. Sekiranya Allah mengabulkan doaku agar hatinya terbuka untuk menyayangiku dan merinduiku, maka itu adalah keredhaannya. Tapi jika sebaliknya, aku redha dengan apa yang telah ditakdirkan. Mungkin ada hikmahnya. Mungkin juga dia tidak sesuai untukku lalu aku pohon agar Allah menghadirkan insan yang lebih baik darinya.

Wallahu'alam..................






...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment