Saturday, 11 June 2011

Cinta Itu Adalah Perasaan............

Cinta Itu Adalah Perasaan............

Cinta adalah seni yang menghidupkan kehidupan. Ia akan menjalari menusup ke seluruh kehidupan dengan harumannya yang memikat jiwa dan membahagiakan setiap hati yang terkena akan sentuhannya.

Cinta itu adalah kelembutan jiwa yang tidak hanya tersimpan kukuh di peti hati. Ia harus dibuka dan disemarakan agar keindahannya merebak ke seluruh udara taman-taman yang dihuni oleh jiwa-jiwa makhluk yang bernama “manusia”.

Cinta itu adalah dua sentuhan jiwa yang menyempurnakan karya kehidupan. Kehidupan akan terindah penuh ceria apabila ia bersentuhan dengan perasaan yang mampu menggugah rasa. Hah! Cinta yang benar-benar bercinta dalam ruangan lingkup cinta yang sebenar.

Atas nama cinta, hidup menjadi indah, penuh makna dan penuh erti. Ia membuahkan pelbagai ragam kebahagiaan, kesenangan, ketenangan dan ketenteraman. Kesedihan beralih menjadi kebahagiaan. Kegelisahan berubah menjadi ketenteraman.

Perasaan yang tawar berubah menjadi manis, semanis madu yang penuh warna. Atas nama cinta ini jua terbangunnya kebangkitan kekuatan ruhiyah yang kukuh, teguh, kuat dan menumbuhkan semangat gelora jihad di jiwa.

Cinta itu, bukan cinta biasa. Ia cinta menumbuhkan jiwa-jiwa pemberani yang gagah lagi perkasa. Ia mencairkan hati-hati yang beku yang hilang ghairah. Tahukah anda? Dengan cinta ini juga akan lahir semangat jiwa yang kita hajati dan impikan. Cinta inilah yang akan melonjakan semangat yang luar biasa.

Manusia tidak akan mampu menjalani hidup tanpa cinta. Tanpa cinta, kehidupan akan menjadi gersang, hambar, kaku lahi tidak bermaya. Hati menjadi keras, dan tubuh kering menjadi kurus kering laksana mayat. Selayaknyalah manusia hidup dengan perasaan kasih, cinta dan belas ihsan.

Semakin besar rasa cinta, semakin kencang pula denyut nadi kehidupan. Ertinya, setiap kali seseorang bertambah hebat, cinta itu akan menambah denyut kehidupan manusia, kehidupan pun menjadi lebih baik dan dipenuhi kasih sayang...

Wallahu'alam.................







...ustazpenang...

No comments:

Post a Comment